به گزارش ایرنا، در چند روز گذشته برخی گزارش ها درباره ارتباط آلودگی هوای پایتخت با کیفیت بنزین تولیدی و وارداتی انتشار یافت.
در واکنش به این مطالب، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد: برخی با سخنان غیر کارشناسی، مدعی اند می توان با بو کشیدن بنزین به غیراستاندارد بودن آن پی برد؛ در حالی که ترخیص بنزین برای مصرف، پس از ارزیابی و آزمایش بیش از ۲۰ مولفه کمی و کیفی توسط آزمایشگاه های سازمان های مسئول و معتمد انجام می شود.
بیش از ۵۰ درصد بنزین روزانه مصرفی هشت کلانشهر در معرض آلودگی تهران، کرج، اراک، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و نزدیک به ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین مصرفی اهواز با استاندارد یورو۴ در پالایشگاه های امام خمینی(ره)شازند، اصفهان و تبریز تولید می شود.
همچنین قرار است شهر مشهد نیز پس از آماده شدن زیرساخت های شبکه انتقال زیر پوشش کامل این نوع بنزین قرار گیرد.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد بنزینی که برای جبران مابه التفاوت مصرف و تولید، مطابق استاندارد یورو۴ وارد کشور می شود، با کنترل، پایش و نظارت سازمان های نظارتی مسئول همراه است و هر محموله وارداتی که عوامل آلاینده آن شامل میزان بنزن، آروماتیک، اولفین و گوگرد، خارج از استاندارد باشد، بازگردانده می شود.
این شرکت افزود: همانطور که بارها اشاره شد، شاخص عدد ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا ارتباطی با کیفیت بنزین مصرفی ندارد.
به گزارش ایرنا، چندی پیش یک عضو انجمن علمی ارزیابی محیط زیست ایران مدعی شد بنزینهای وارداتی نه استاندارد و نه یورو۴ است.
این کارشناس اعلام کرد شاخص عدد ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به ۱۵۶ رسیده و این وضعیت نشانگر ناسالم شدن کیفیت هوا برای همه افراد است. کیفت بنزینهای وارداتی به ویژه در ۶ گذشته به شدت افت پیدا کرده و با بو کشیدن آن هم میتوان به غیراستاندارد بودن آن پی برد.
**هشت کلانشهر تحت پوشش بنزین یورو۴
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره ادعای کاهش تولید بنزین اعلام کرد: کاهش ۱.۵ میلیون لیتری تولید بنزین پایه در هشت ماهه نخست سال ۱۳۹۵ مربوط به تعمیرات اساسی برنامه ریزی شده واحدهای بنزین سازی شماری از پالایشگاه ها مانند پالایشگاه تهران و اصفهان و تعمیرات اساسی پالایشگاه های آبادان و بندرعباس بوده است.
قرار است این پالایشگاه ها پس از پایان تعمیرات اساسی، با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار گرفته و تولید نهایی بنزین کشور را (با اختلاط مواد اکتان افزا) به ۶۲ میلیون لیتر در روز برسانند.
بر پایه این گزارش، دی ماه امسال با بهره برداری رسمی از طرح بنزین سازی شرکت پالایش نفت بندرعباس (که در وضع پیش راه اندازی قرار دارد) افزون بر افزایش سه میلیون لیتری بنزین، بیش از ۷۰ درصد بنزین تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو۴ ارتقا یافته و به این ترتیب میزان تولید این فرآورده راهبردی به ۳۴ میلیون لیتر می رسد.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد اکنون ظرفیت تولید بنزین یورو۴ در کشور، ۲۶ میلیون لیتر در روز است که در پالایشگاه های امام خمینی(ره)شازند، تبریز و اصفهان تولید می شود.
میزان بنزین یورو۴ مورد نیاز هشت کلانشهر ۲۳ میلیون لیتر در روز است که البته به علت تکمیل نبودن زیرساخت های شبکه انتقال به شهر مقدس مشهد(بیش از ۵۰ درصد تحت پوشش است)، ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر آن توزیع می شود.
با مرتفع شدن زیرساخت های شبکه انتقال، شهر مشهد نیز زیر پوشش کامل بنزین یورو۴ قرار می گیرد و برای توزیع کامل این نوع بنزین در جایگاه های این شهر کمبودی وجود ندارد.
شرکت ملی پالایش و پخش همچنین اعلام کرده است حتی خارج از وظیفه تکلیف شده، این فرآورده را افزون بر هشت کلانشهر کشور در شماری از شهرهای کوچک تر و شهرهای مجاور این کلانشهرها نیز توزیع می کند.
۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۴۷۶۱۸۴
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد بنزین یورو4 وارداتی با آزمایش عوامل آلاینده شامل میزان بنزن، آروماتیک، اولفین و گوگرد از سوی سازمان های نظارتی وارد شده و ارتباط دادن آلودگی هوای کلانشهرها به کیفیت این بنزین بی اساس است.
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
نظر شما